anchordd

Recension: Anchor – Distance & Devotion

Fyra år sedan sist är Anchor tillbaka med en skitig truckcore-platta vid namn ”Distance & Devotion”. Om titeln antyder något så är det väl att bandet har kommit en lång väg sen första EP:n för snart åtta år sedan, och det märks extra mycket på denna skiva jämfört med tidigare releaser. Musikaliskt så är det en homage till vad Refused och 59 Times The Pain gav sig på i slutet av 90-talet: Melodiös punkrock med extremt framstående gitarrer. Om man av någon anledning, som undertecknad t.ex, blivit avtänd i samband med första singeln ”Survive” så är alla orosmoment som bortblåsta när skivan kickar igång med ett av de starkaste öppningsspåren på länge: Upstream. Den riffkavalkad som är Distance & Devotion påbörjas i detta första spår som jag håller som skivans bästa. De bekanta elementen finns såklart där fortfarande; Den enskilda gitarrslingan med hi-hatkompet till den skrikiga sången som gungar som bäst i skivans femte låt ”Losing Faith”.

Då jag hellre hade sett en tillbakagång till det som för mig fortfarande är Anchor’s bästa platta – The Quiet Dance – så har jag ändå svårt att inte gilla det jag hör på Distance & Devotion. Förmågan att konstruera innovativa låtar finns kvar, gittarrerna är in your face och texterna är fortfarande mer än bara självömkan och formulär 1A. Det Anchor aldrig får tillräckligt med cred för i min bok är att de alltid har vågat ta ut svängarna, och så även här. Skivans titelspår är uppdelat i två och helt instrumentella,  vilket jag i vanliga fall brukar avsky men i det här fallet binder det ihop hela skivan på ett utmärkt sätt. Skivans mest överraskande grej är körerna i Into the Storm som mer påminner om norsk blackmetal än något annat, men det fick mig att garva iaf. Det mest negativa med skivan är att sången är rätt lågmixad och ibland känns det som instrumenten tar över en hel del.

För att sammanfatta: Distance & Devotion är en rakt igenom bra jävla platta men schyssta melodier och riff som kommer sitta fast i mitt huvud ett bra tag. Även om den tappar i kvalité mot slutet så är öppningsspåren några av de bästa banden har gjort och de fortsätter att konsekvent utveckla sitt sound och gå framåt. Jag ser fram emot att kolla in dem live vad det lider, skivan kan du köpa på Gaphals eller lyssna på i sin helhet på Spotify.

Tracklist:

Upstream

Into the Storm