hdaINTRO

Intervju: Håll Det Äkta

Håll Det Äkta’s Sabotage var en av 2014 års klart intressantaste svenska hardcore-plattor. När det stod klart att HDÄ skulle gå in i Sveriges mest omtalade studio “Fvck Life Studios” för att spela in en ny fullängdare, var nyfikenheten minst sagt stor från vår sida.

När vi sedan, via avlyssnade meddelanden på polisradiokanaler, möten med tjallare i skumma kvarter och läckor från insiders, tillskansade oss informationen att Håll Det Äkta hade ett helt nytt sound på gång, gjorde vi det enda rätta: Vi begav oss mot Stockholm för att leta upp “Fvck Life Studios” och försöka få till ett möte med i Håll Det Äkta och den omtalade producenten “Fred Hunger” och bringa sanning i ryktena. Efter att i sista sekund lyckats undvika en felkörning på 42mil, anlände vi tillslut på den rätta adressen som visade sig ligga i Trollhättan. 

Sen förra inspelningen har det skett lite förändringar i lineupen, hur ser laguppställningen ut inför denna inspelning?

Jakob: Robert, som också spelar i Lesra, valde att kliva åt sidan i vintras, för att han helt enkelt inte har tid med två band. Vi hade pratat med Fredrik Forsberg, som är en god vän och jäkligt duktig, om att spela in någonting i hans studio. Han hörde av sig till oss och sa typ ”Ska ni inte spela in hos mig nu då, så kan jag lägga trummorna”. Det var en av anledningarna till att vi kom ner hit till Trollhättan.

Vem är Fredrik Forsberg?

Jakob: Fredrik Forsberg sjunger i värdens bästa band, som inte längre finns ska tilläggas, “I am Hunger”. Nu för tiden river han trummor i Anchor och i Gust samt rev gura i Angers Curse. Ett tag tror jag också att han spelade gitarr i Correction. Vi har letat under varenda skrymsle utan att lyckas hitta nån permanent trummis, men som det ser ut nu så är det en kille som heter Christoffer Öhman, som spelade med oss på vår första demo, som hoppar in och lirar med oss. Annars är det samma sköna gäng.

En fråga till Fredrik: Det var ganska lätt att känna igen HDÄ’s gamla trummis Roberts galloperande shufflande trummstil. Kommer du fortsätta på samma spår eller har HDÄ fått ett nytt trumsound?

Fredrik: Jag tror att man kommer märka ganska stor skillnad. Dels så spelar jag helt annorlunda och produktions-mässigt så är det ganska annorlunda jämnfört med tidigare.

Marc: Jag tycker att det är skönt att det inte är så rakt och metalliskt. Nu blir det lite mer svängigt och skönare groove. Vi satsade på att inte ha det perfekta hårda ljudet utan lite mer fritt, men ändå tekniskt men inte meckigt.

22321_417727848408496_7613940684636241898_n

Ni har spelat in allt ert tidigare matrerial på hemmaplan. Varför valde ni att spela in i FVCK LIFE STUDIOS? 

Jakob: Tidigare har vi spelat in allt hos Eken’s (som sjunger i Lesra) studio. Kombinationen med att Fredrik erbjöd sig att lägga trummorna plus att vi var peppade på att testa något nytt gjorde att vi valde att komma hit. Att åka iväg allihop är en annan grej, för ofta när vi har spelat in i Umeå så blir det kanske så att vi inte ens är i studion samtidigt och då blir det inte samma samhörighet.

Men det här var alltså andra försöket att spela in, vi hörde att det var lite problem vid första inflygningen hehe

Marc: Jaa, Vi skulle flyga samma dag som Norweigan gick ut i strejk! Dom hade gått ut med det några dagar tidigare, med det hade inte dragit igång. Vi satt och kollade på Norweigan’s hemsida och det stod att planet skulle gå, men några timmar innan så ställdes det in. Då hade vi redan köpt tågbiljetter och hotell och tagit ledigt från jobbet. Det var Deja vu från 2010 när jag skulle till Sao Paulo och hälsa på Tete, en gammal tattuerare/polare/straight edge-snubbe. Han driver Legacy tattoo och PMA, tror det är ett tatuerar-crew som han har.. och även Vegacy, en restaurang. Entreprenör helt enkelt, skitsamma. Då kom hur som helst Eyjafjallajökull och vi stod där på Arlanda och kollade på boarden där alla flygen står och ser hur skyltarna ändras.. canceled, canceled boom, där var det kört. Så vi drog till Bali istället… haha.

Hahaha galet! Ni har inte bara bytt lite medlemmar inför denna inspelning, ni kommer även byta språk. Siktar ni på nån internationell karriär eller? 

Marc: Ja! Sverige börjar bli för litet och vi måste ta oss ut i världen! Haha, nej men jag var peppad på att byta för att vi skulle kunna spela i Europa på “riktigt”. Även om band som sjunger på andra språk ändå kan blir förstådda och ingen bryr sig osv tycker jag att det blir en barriär. Jag vill ha kommunikationen. Ett av signumet för HDÄ har varit att göra hård hardcore fast vi sjunger på svenska, inte något snabbt punkband som det ofta brukar vara när de är svenska texter.. Den delen tappar vi tyvärr nu men för folk utanför Sverige har språket bara varit en barriär. Vi gör denna skiva på engelska och kan åka ut i Europa i sommmar och spela, bara för att komma i kontakt med folk!

Jakob: Vi har egentligen aldrig riktigt satsat på musiken utan de har varit en hobby och vi har spelat mer sporadiskt. Det är barn, jobb och mycket annat som kommer emellan. Vi tog ett bandmöte och bestämde oss för att satsa fullt ut, så får vi se hur de känns i slutet på året. Vi har inget att förlora! Musikaliskt tycker jag vi alltid utvecklats för varje släpp, det är trist att bara göra samma grej om och om igen. Engelskan har känts som en del i utvecklingen, jag tänker knappt på de längre eftersom låtarna är så annorlunda.

Marc: Att sjunga på engelska gör de “sjungna” refrängerna som vi lagt in otroligt smootha. Vi har alltid velat ha den grejen när de skriks på versen och en riktigt mjuk refräng haha (obs: skämt. red. anm).

hda1

En av grejerna som har gjort HDÄ’s texter intressanta är ju hur ni har direktöversatt klyschor på ett jävligt snyggt sätt. Hur kommer det funka nu då när ni byter språk?

Marc: Ja det har alltid varit lite av en grej för oss, jag har hämtat mycket sådant från gammal hardcore och hip-hop. Men det har också gjort att de ibland blivit lite “lätt” och party. Texterna på nya skivan är mer allvarliga. Det är en ganska annorlunda text-stil rent allmänt tror jag. Det är lite som ett koncept album som handlar om olika flykter som man tar till när man är i trubbel.

En fråga till Marc: Du har förvarnat om att du sjunger på ett helt nytt sätt på detta kommande släpp. Hur kommer det sig? Det är ju inte helt ovanligt att man byter sångstil efter första och andra plattan när man letar efter sin sångstil och försöker landa i något som känns bekvämt. Det är ju mindre vanligt att man gör det mellan fjärde och femte releasen, har det med språkbytet att göra?

Marc: Ja det tror jag, jag har alltid tänkt att den “sångstilen” jag försöker använda nu fungerar bättre på engelska än svenska. När vi började sjunga på svenska bytte jag också sångsätt för de blev naturligast och minst tillgjort. Nu är det råare!

Jakob: Vi la sången på en demo och då körde du den sången spontant, och när vi hörde de var alla överens om att så borde du alltid lägga sång för de blev djävligt rått.

Det händer ju rätt ofta för band att det är mellan demo:n och andra släppet de hittar sitt sound, de är däremot ganska ovanligt att lägga om riktningen vid femte släppet.

Marc: Ja precis, de blir lite som Earth Crisis, Carl kom in i den råa stilen först på Gomorrah Season Ends och sen blev det ännu råare på Breed the Killers.

Sen vart de Slither med kaos av allt.

Marc: De kan ju vara en vattendelare som fan detta egentligen. De som gillade den lite mer punkiga sången på de äldre skivorna tycker kanske det är konstigt med lite renare sång. Förut ropade jag mest, detta är något annat. Däremot kanske en del som inte gillade oss förut kanske gillar de här.

Det är mycket lättare att lära sig en text på svenska som lyssnare. Man kommer ihåg de lättare.

Marc: Ja verkligen, men man måste skriva “hitigt” hur man än gör för att folk ska komma ihåg det. Jag vill fortfarande skriva hit:iga texter. De ska vara rader som folk förstår och kommer ihåg men också är snygga. Förhoppningsvis är de så nu också med denna skiva. Det är fortfarande punchlines.

Speciellt nu med internet, folk ger band riktigt kort tid att övertyga på. Innan lyssnade man på hela skivor tills de satt

Marc: Jag ska hooka alla med detta! Efter 10 sekunder ska de vara kvar, Jag lovar!

På tidigare släpp som Sabotage har de varit mycket skits osv. Danne klockade och det var 10 min musik och 7 minuter skits totalt. Hur funkar det med nya släppet, kommer de fortsätta vara mycket samplingar och skits? Eller får man dra ner på de när man jobbar under tidspress och inte är i polarens studio.

Marc: Haha ja det stämmer. Sabotage är våran in this defiance, en kvart skits och en kvart musik. På denna skiva kommer vi inte ha några skits alls. Nu är de rakt på.  Jag har ett helt uppslag med nedskrivna tider på bra citat i downtown abbey avsnitt men de kan vi ta sen.  Mycket bra samplingar men det känns inte som de behövs. Sabotage var mer experimentell, vi hade skator, fiol, jojk, radio-samplingar osv.

Hur kom ni på ideen med en jojk?

Marc: Vi får influernser från mycket olika håll. Det är fortfarande sjukt kul med skits. Jag släppte en EP med ett projekt som jag kallade för svart makt. Det är typ 10-12 låtar och mellan varje låt är de skits och grejer.

Jakob: Vi umgås rätt stort gäng i Umeå där alla gillar olika saker och spelar olika typer av musik. Det är inte främmande för oss att ta in någon som rappar, eller någon som jojkar. Vi har alltid varit öppna för att göra nya grejer. De som hatar oss kommer ändå hata oss. Vi skulle inte göra något bara för att tillfredställa andra.

Marc: Hardcore och hip-hop har alltid gått lite hand i hand för mig. Folk som inte fått klassisk musikalisk utbildning utan tagit de från gatan och gjort något eget. Oavsett om man samplar eller skriker.

hda

Hur funkar det live?

Jakob: Sabogate har några låtar där de varit lite svårt, vi hade en låt där Cleo gästade som varit rätt svårt att få till men hennes del börjar andra lära sig nu så de funkar. Det brukar vara svårt att hitta någon som vill göra jojken däremot haha.

Det har ju även snackats om att det här ska bli en temaplatta om massa flummiga grejer. kan du utveckla det?

Temat är i princip olika problem folk har och de sätt de självmedicinerar för att hantera dessa. Det berör även den strävan folk har efter olika mål och när de uppnår målen kommer de direkt nya mål. Det är viktigt att vara medveten att strävan är målet, det finns något fint i att strävan är målet även om de är klyschigt. Allt går ihop på skivan: musik, omslag och texter.

Är omslaget klart?

Marc: Ja, det blir en gatefold och kommer bli riktigt snyggt.

Vilket format och vilket bolag kommer att släppa det ni spelar in nu?

Jakob: Vi har inget bolag klart men vi vill få ut de så fort som möjligt. 10 spår på vinyl blir det.

Ni skrev på FB om att ni planerar en turne till sommaren och lite annat smått och gått. Vad kan vi förvänta oss, och när kan vi förvänta oss något?

Marc: Vi ska ut i och spela i Europa med Iron i sommar, mellan 15 och 30e Juli blir de! Det är lite smågrejer utöver det också, bland annat Alive & Well och Göteborg Hardcore Fest. Vi ska även spela på svavelfest och lite annat!

 

Håll De Äkta – SD Punks Fuck Off från kommande skivan: